Виступ на
педагогічній раді
03.03.2014р.
Задьора Т.Г.,
заступник директора з НВР
Школи ІІ-ІІІ
ступеня
Тема: «Професійна компетентність педагога як
одна з умов його успішної професійної діяльності»
План:
1.Вступне слово.
2.Вправа «Портрет професіонала».
3.Історія виникнення понять «компетенція»,
«компетентність»
4.Діагностика: «Самооцінка рівня власної професійної
компетентності»
5.Етапи формування ключових компетентностей від педагога до учня:
5.1 Компетентності випускника;
5.2 Коментар результату контролю адміністрації
навчального закладу під час відвідування уроків
вчителів щодо виявлення рівня компетентністного підходу (формування
компетентностей учнів педагогами закладу
на своїх уроках).
6.Класифікація умінь за В.Сластьоновим
7. Висновки.
Реформування
освіти України є частиною процесів оновлення освітніх систем, пов’язаних із
визнанням значимості знань як рушія суспільного добробуту та прогресу.
Ці зміни стосуються створення нових освітніх стандартів, оновлення й перегляду навчальних програм, змісту
навчально-дидактичних матеріалів, підручників, форм і методів навчання.
У Державному стандарті базової та повної
середньої освіти підкреслено, що зміст базової та повної загальної середньої освіти створює
передумови для індивідуалізації навчання, запровадження особистісно орієнтовні педагогічних
технологій, формування соціальної, комунікативної, комп’ютерної та інших
видів компетентностей учнів.
Отже, стає
очевидним, що досягнення сучасної освіти пов’язане з особистісним потенціалом
вчителя, його професійною компетентністю, без якої неможливе розв’язання нових
проблем навчання й виховання відповідно до нових освітніх парадигм.
Сучасний
вчитель має мислити гнучко, нестандартно, уміти адаптуватися до швидких змін та
умов життя.
Все це можливо за наявності високого рівня
професійної компетентності , розвинених професійних здібностей.
Змінюється
орієнтири освіти, змінюється й учитель, цілі та завдання його освітньої
діяльності. Перед учителем поставлено важливе завдання – здійснювати розвиток гармонійної компетентної особистості.
…учитель вчиться все життя…
КОМПЕТЕНТНІСТЬ?
Що це за поняття, його значення, функції, завдання…Маю на меті, розглянути шляхи формування професійних компетентностей педагога для
здійснення професійного розвитку, самовдосконалення в умовах особистісно
зорієнтованого навчання та стимулювання бажання підвищити свій професійний
рівень знайти методи сприяння формування комунікативних умінь і навичок ,
професійної компетентності педагогів нашого педколективу.
( Вправа «Портрет професіонала».Педагогам пропонується
робота в парах. Завдання скласти слова з літер, які знаходяться в конверті, виголосити їх. Утвориться слово
КОМПЕТЕНТНІСТЬ, все з’явиться на екрані)
К -
комунікативність;
О – освіченість;
М – мудрість;
П – прагматичність;
Е – емоційність;
Т – толерантність;
Е – енергійність;
Н – новаторство;
Т – творчість;
Н – науковість;
І – інноваційність;
С – самоосвіта;
Т – технологічність
Ь - ….(педагогам запропоновано порожніусті аркуші, в які
вони можуть вписати інші якості, які на їх думку притаманні професійній
компетентності вчителя)
Шановні
колеги, щойно, ми визначили якості
педагога, який володіє професійною компетентністю. Ми можемо дійти висновку що,…
…Компетентність - це
коло повноважень будь-якої посадової особи чи органу, володіння
знаннями, досвідом у певній галузі.
Педагогічна компетентність вчителя –
це єдність його теоретичної та
практичної готовності до здійснення
педагогічної діяльності.
У Концепції
загальної середньої освіти зазначено про необхідність розв’язання проблеми
підготовки вчителя, який усвідомлює свою
соціальну відповідність, постійно
дбає про своє особистісне та професійне зростання, уміє досягти нових
педагогічних цілей.
ПРОФЕСІЙНА
КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГА - це ОСОБИСТІСНІ
МОЖЛИВОСТІ ВЧИТЕЛЯ, ЯКІ
ДОЗВОЛЯЮТЬ ЙОМУ САМОСТІЙНО
Й ЕФЕКТИВНО РЕАЛІЗУВАТИ ЦІЛІ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ ОСОБИСТІСНІ МОЖЛИВОСТІ
ВЧИТЕЛЯ, ЯКІ ДОЗВОЛЯЮТЬ
ЙОМУ САМОСТІЙНО Й ЕФЕКТИВНО
РЕАЛІЗУВАТИ ЦІЛІ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ.
У переглянутих
тлумаченнях компетенції загальним є їх
змістова основа:
·
знання, які повинна мати особа;
·
коло питань, в яких особа повинна бути обізнана;
·
досвід, необхідний для успішного виконання роботи у
відповідності з установленими правами, законами, статутом.
Знання, коло питань, досвід подані
як узагальнені поняття, що не стосуються конкретної особи, які не є її
особистісною характеристикою.
Отже, компетенція – це певна норма, досягнення якої може свідчити про
можливість правильного вирішення якого-небудь завдання, а компетентність – це оцінка досягнення (або недосягнення) цієї
норми. Компетентність виступає в
українській і російській мовах як якість, характеристика особи яка дозволяє їй
(або навіть дає право) вирішувати певні завдання, виносити рішення, судження у певній галузі.
Основою цієї якості є знання, обізнаність, досвід соціально-професійної
діяльності людини. Цим самим підкреслюється інтегративний характер поняття
“компетентність”.
Зарубіжні
науковці визначають «компетентність» у галузі професійної освіти як сполучення
шести її складових:
·
Концептуальної (наукової) – розуміння теоретичних основ професійної діяльності;
·
Інструментальної – володіння базовими професійними вміннями;
·
Інтегрованої –
здатність поєднати теорію і практику під час вирішення професійних проблем;
·
Контекстуальної – розуміння соціального
і культурного середовища, у якому здійснюється професійна діяльність;
·
Адаптивної – уміння передбачити
зміни й заздалегідь бути до них готовим;
·
Комунікативної – уміння ефективно використовувати письмові й усні засоби в
міжособистісному спілкуванні.
У вітчизняній науковій школі також
досліджують структуру професійної компетентності й виділяють такі види
педагогічної компетентності:
·
Спеціальна – у галузі
дисципліни, що викладається;
· Методична – у галузі засобів формування
знань, умінь і навичок;
· Психолого-педагогічна
– у сфері навчання;
· Диференційовано-педагогічна – у галузі
мотивів, здібностей, спрямованості тих, кого навчають;
· Аутопсихологічна – рефлексія
педагогічної діяльності;
· Загальнокультурна;
·
Валеологічна;
·
Комунікативна;
·
Діагностична;
·
Соціальна;
·
Особистісна;
· Компетенція
у сфері інформаційних технологій.
Шановні
колеги, ознайомившись з видами компетентності, «примірявши» їх на свій власний
педагогічний досвід та практику просимо
Вас прийняти участь у самооцінюванні рівня власної педагогічної компетентності.
(Педагогічними
працівникам запропоновано опис п’яти
рівнів професійної компетентності,
роздані кольорові фішки, ознайомившись з критеріями, і визначившись з кольором педагог,
має відмітити свій рівень і підняти фішку певного кольору, після чого доповідач
ще раз оголосить критерії рівнів і
озвучить результат: дуже низький рівень, низький, середній, високий, дуже
високий.
РЕПРОДУКТИВНИЙ рівень - ДУЖЕ НИЗЬКИЙ
Ви здатні розповідати учням те, що знаєте самі.
Мету уроку висовуєте стихійно.
Навчальну літературу використовуєте мінімально.
Зміст навчального матеріалу вибираєте стихійно.
Надаєте перевагу традиційним методам одностороннього
пояснення (учні пасивно сприймають інформацію).
Елементи інформаційної структури не обґрунтовуєте.
АДАПТИВНИЙ
РІВЕНЕЬ – НИЗЬКИЙ
Ви вмієте пристосовувати свою доповідь до ознак певної
аудиторії.
Мету і завдання уроку визначаєте адекватно рівню розвитку
учнів, але не володієте навичками варіювання методів й засобів
навчально-пізнавальної діяльності.
Ви рідко застосовуєте методи активізації.
ЛОКАЛЬНО-МОДЕЛЮЮЧИЙ
РІВЕНЬ - СЕРЕДНІЙ
Ви володієте стратегією навчання учнів, знаннями й
навичками окремих розділів курсу.
Мету і завдання діяльності обумовлюєте, але не визначаєте
рівні засвоєння учнями бази знань і відповідних їм форм і методів роботи.
На Ваших уроках переважають традиційні методи та прийоми
навчально-пізнавальної діяльності учнів і контролю знань.
Активізацію діяльності учнів здійснюєте без глибини
дидактичного обґрунтування.
СИСТЕМНО – МОДЕЛЮЮЧИЙ РІВЕНЬ - ВИСОКИЙ
Ви володієте стратегією навчання учнів, знаннями й
навичками стосовно курсу і педагогічного процесу вцілому.
Мету, завдання, структуру уроку вибираєте відповідно до
особливостей учнів, ролі навчального матеріалу в курсі й у зв'язку з іншими
предметами.
Ви моделюєте рівень засвоєння з теми, відбираєте відповідні
форми й методи навчально-пізнавальної діяльності та контролю.
Зміст відповідає меті навчання.
На ваших уроках переважають проблемні методи навчання, що
відповідають потребам активізації діяльності учнів, мотивам їхньої діяльності й
інтересам.
ТВОРЧИЙ РІВЕНЬ – ДУЖЕ ВИСОКИЙ
Ви використовуєте стратегії перетворення свого предмета
як засіб формування особистості учня.
Мета, завдання , структура уроку відповідають потребам
формування мислення й поведінки учнів.
Ви розробляєте систему знань, використовуєте
диференційований підхід.
Форми й методи навчально-пізнавальної діяльності учнів
підпорядковані меті реалізації дійсного та творчого рівня засвоєння знань.
Ви проектуєте
діяльність і поведінку учнів у конкретних ситуаціях.
Педагогічна
компетентність вчителя – це єдність його теоретичної готовності до здійснення
педагогічної діяльності.
ЗАНОТУЙМО:
Формування
ключових компетенцій «Від педагога до учня»
На сьогодні фахівець,
професіонал - це педагог, який володіє інтерактивними
технологіями, де є місце і проектним технологіям, і інформаційним
технологіям, і глобальним освітнім технологіям інформаційного середовища та ін. Функція фасилітації в системі педагогічної
освіти полягає в створенні умов розвитку професіоналізму суб'єктів на засадах
креатопедагогіки – творчої педагогіки, а також допомоги в налаштуванні
сприйняття інформації з покращення педагогічної взаємодії, звичайно ж у групі.
Психолого-фасилітативна компетентність -
рівноцінна поняттю психолого-педагогічній майстерності вчителя.
Наскрізними ідеями методичної підготовки, як показує аналіз навчальних
програм, посібників, наукових публікацій, численних опитувань освітянської
громади, виступають гуманізація навчально-виховного процесу; посилення
особистісної орієнтації змісту; відкритість до впровадження нових педагогічних
технологій; підвищення ролі методичної культури й самоосвіти. Навчально-методична
діяльність включає в себе контроль за якістю навчання, розробка
методичних матеріалів до уроків, гурткової діяльності, саморозвиток в творчих
групах, самоосвіта, безперервна освіта
тощо.
Активізація
розвитку професійних компетентностей вчителя, підвищує якість освіти.
…Особенность
педагога превращать специальность, носителем ко- торой он является в средство
формирования личности учащегося…..
Компетентність вчителя це синтез професіоналізму,
творчості, мистецтва!
МОДЕЛЬ ВИПУСКНИКА ШКОЛИ
·
Це високоосвічена особистість, яка усвідомлює необхідність знань;
·
Орієнтується в потоці інформації;
·
Реалізовує отримані знання на практиці;
·
Зорієнтована на навчання впродовж життя;
·
Особистість зі сформованими морально-духовними цінностями;
·
Особистість, що має правову освіченість, стійку громадянську позицію.
Компетентний учень повинен мати:
·
особистісну компетентність;
·
соціальну компетентність;
·
здоров”язберігаючу компетентність.
Досконало володіти:
·
державною мовою;
·
знанням загальноосвітніх дисциплін в обсязі державного стандарту;
·
мати високий рівень науково-практичної підготовки.
Компетентний учень здатний до:
·
самоорганізації;
·
загальнокультурна
людина,
·
інтелектуальна;
·
економічна;
·
інформаційна;
·
дослідницька;
·
психологічна;
·
фахова;
·
духовна;
·
правова;
·
творча;
·
комунікативна;
·
громадянська;
·
соціальна;
·
особистісна
компетенції.
Зміст
психолого-педагогічної підготовленості складається зі знань які визначені
навчальними програмами, а психолого-педагогічна підготовленість складається зі
знань:
·
Методологічних
основ;
·
Категорії
педагогіки;
·
Закономірностей
соціалізації і розвитку особистості;
·
Зі
знань вікових особливостей учнів.
Психолого-педагогічні
знання, та знання з предмету (соціальні компетентності), є необхідною але
недостатньою умовою професійної компетентності. Тому практичне розв’язання педагогічних завдань забезпечує набуття вмінь і
навичок, передумовою яких є теоретично-практичні та методичні завдання.
Психолого-педагогічна
підготовленість складається з:
Педагогічні вміння - це СУКУПНІСТЬ ПОСЛІДОВНО РОЗГОРНУТИХ ДІЙ,
ЩО ГРУНТУЮТЬСЯ НА ТЕОРЕТИЧНИХ ЗНАННЯХ, які розкривають структуру професійної компетентності
педагога. Зважаючи на те, що розв’язання будь-якого педагогічного завдання
зводяться до тріади «МИСЛИТИ-ДІЯТИ-МИСЛИТИ», що збігається з функціями
педагогічної діяльності, та відповідають їх умінням.
До Вашої уваги класифікація ВМІНЬ за В.Сластьоновим:
1.
Уміння «перетворити» зміст процесу виховання в конкретні
педагогічні звання (вчитель має вивчити особистість для визначення рівня її
підготовленості, до активного оволодіння новими знаннями, це вміння дозволяє
професіоналу виділяти комплексну навчальних, розвивальних та виховних завдань.
2.
Уміння побудувати та привести в дію логічно завершену
педагогічну систему (комплексне планування завдань, обґрунтований вибір змісту
освітнього процесу, методів і засобів його організації);
3.
Уміння виділяти і встановлювати взаємозв’язки між
функціями і факторами виховання, приводити їх в дію (морально-психологічні,
організаційні матеріальні, санітарно-гігієнічні; активізувати особистість
школяра, розвивати його діяльність; уміння організовувати та розвивати спільну
діяльність; забезпечувати зв'язок школи із середовищем)
4.
Уміння обліковувати і оцінювати результати педагогічної
діяльності ( самоаналіз і аналіз освітнього процесу, результативність
освітнього процесу)
Зміст
теоретичної готовності вчителя виявляють в узагальненому вміння педагогічно
мислити, що передбачає наявність у педагога аналітичних, прогностичних,
проективних та рефлективних умінь
А також,
організаційні вміння: формування морально-ціннісних установок, вихованців і
наукового світогляду, організація спільної творчої діяльності, яка розвиває
соціально-значущі якості особистості;
Перцептивні
вміння – розуміння інших (учнів, батьків, вчителів-колег). Для цього необхідно
вміти проникати в індивідуальну
суть іншої людини, визначити її ціннісні
орієнтири, які знаходять вираження в її ідеалах, потребах, інтересах.
Уміння
педагогічного спілкування - це вміння розподіляти увагу й підтримувати її
стійкість, аналізувати вчинки вихованців, визначати мотиви якими керуються
учні, забезпечувати атмосферу благополуччя в класі.
Що
про компетентність говорять фахівці…
На думку Адольфа, компетентний
педагог – це такий фахівець, який володіє ґрунтовними знаннями з будь-якого
предмета шкільного курсу навчання.
Ш. Амонашвілі розглядає педагогічну діяльність
як творчий процес.
В. Бондар уважає, що
компетентний учитель організує педагогічну діяльність так, щоб вона була
спрямована на отримання усвідомленого результату.
М. Коломієць розглядає компетентність
як сукупність знань, умінь, навичок, які потрібні для успішного виконання
його функцій навчання, виховання, розвитку особистості дитини.
А. Маркова вважає, що професійно
компетентна людина та, яка:
успішно розв’язує завдання навчання й
виховання, готує для суспільства випускника з бажаними психологічними якостями;
задоволена професією; досягає бажаних результатів у розвитку особистості учнів; має й усвідомлює перспективу свого
професійного розвитку; відкрита для постійного професійного навчання; збагачує досвід професії завдяки особистому
творчому внеску; соціально активна в суспільстві; віддана педагогічній професії, прагне
підтримувати навіть у складних умовах її честь і гідність, професійну етику;
готова до якісної та кількісної оцінки своєї праці, уміє сама це робити.
На думку вчених, основними проблемами, з
якими зустрічаються вчителі в цьому тисячолітті, є:
постійне ускладнення
змісту освіти, гарантування високого рівня освітніх стандартів;
ускладнення проблем
виховання;
безперервне оволодіння
прогресивними технологіями навчання й виховання;
розв’язання складних
професійно-педагогічних проблем, які вимагають інтеграції знань, практичних
умінь і навичок з таких суміжних з педагогікою наук, як філософія, психологія,
медицина, економіка, кібернетика та ін.;
робота в єдиному
інформаційному середовищі, що передбачає раціональне використання інформаційних
технологій у навчально-виховному процесі.
Усе це може здійснювати
тільки вчитель з високою професійною компетентністю, розвиненими творчими
здібностями, високим рівнем інтелігентності, ерудованості, здібностей до
безперервної освіти.
Шановні
вчителі, запрошуємо Вас до активного обговорення прослуханого, бажано скласти ВИСНОВКИ, а допоможуть нам в
цьому конверти, зі змісту яких ми і
зможемо визначити основні показники
педагогічної компетентності вчителя. ( в
конвертах написані словосполучення, робота в парах, вчителі складають речення).
Під професійною компетентністю педагога слід розуміти
таку діяльність учителя, коли на основі бази знань, умінь, навичок та
усвідомленого розуміння своєї ролі в суспільстві, безперервного
самовдосконалення й саморозвитку особистості він забезпечує оптимальний варіант
організації навчально-виховного процесу з метою формування творчої особистості.
Всі перераховані компоненти і види компетенцій
інтегруються в одне найбільш синтезоване утворення – педагогічну компетенцію,
що є інтеграційною властивістю особистості фахівця, виявляється в
соціолінгвістичній, дидактичній, комунікативній, ціннісній орієнтації
викладача, його здатності до рефлексії у професійно-педагогічній діяльності. З
цих позицій педагогічну компетенцію слід розглядати як загальний критерій
педагогічної компетентності вчителя.
РЕФЛЕКСІЯ:
Завершую
свій виступ словами О.Вишні : «Якось-то воно буде!», але набагато краще у
своєму житті не покладатися на «Якось-то воно буде!», а користуватися відомою
олімпійською формулою успіху:
УСПІХ = Візія +Запал
+Дія
Де:
ВІЗІЯ – ви уявляєте кінцеву мету;
ЗАПАЛ – ви підтримуєте мотивацію;
ДІЯ - ви йдете до своєї мети.
Кожен елемент формули важливий:, якщо у Вас є візія і
запал, але не маєте мрії, ВИ МРІЙНИК, коли маєте візію і дієте, але не маєте
запалу – ВИ ПОСЕРЕДНІСТЬ, коли маєте запал і дієте, але не маєте візії, то
досягнете мети, однак зрозумієте що вона була неправильною.
(притча)….одного разу чоловікові наснилося, начебто він йшов містом і зайшов
до крамнички. Довго ходив між полиць,
де лежали екзотичні овочі та фрукти.
Вони приголомшили його своїм незвичайним
виглядом, яскравими кольорами, вишуканими пахощами. Але варто чоловікові було
взяти з полички плід, як він одразу перетворювався на крихітне зернятко. Тоді
він вирішив звернутися до продавця: «Дайте мені будь ласка, ось цей фрукт». Той
відповів: «Ми не торгуємо плодами, ми торгуємо насінням»
Комментариев нет:
Отправить комментарий