5 клас.
Тема
уроку: Витинанки – обереги.
Мета уроку: Ознайомити учнів з різноманітними формами
декоративно-прикладного, ужиткового
мистецтва розповсюдженого в Україні; навчити учнів найпростішим прийомам, які
необхідні для виготовлення витинанки;розвивати уміння аналізувати засоби та прийоми, що використовуються при
створенні певних образів; виховувати любов та повагу до мистецтва та традицій
українського народу.
Завдання уроку: створити листівку-оберег солдатам в зону АТО
Тип уроку: формування ЗУН, комбінований
Техніка виконання: витинанка
Обладнання: інструктивно-методичні картки, схеми, мультимедійна установка, комп’ютер,
мобільна виставка декоративного мистецтва, аудіо запис з українськими піснями,
поштовий ящик, підручник, кольоровий папір, ножиці, клей.
Гасло
уроку:
«Через
красиве до людяного …– (така закономірність виховання )»
В.Сухомлинський
ХІД
УРОКУ
1. Організація роботи класу.
2. Актуалізація
опорних знань учнів
Вчитель: Доброго
дня діти, рада вітати вас на уроці.
Сподіваюсь, що ми проведемо гарно час, в співпраці, в розумінні, а
найголовніше отримаємо нові знання і
обов’язково зможемо їх застосувати на
практиці. Але нажаль не можу оголосити вам теми уроку, бо мої думки переплуталися, тут стільки предметів
(вчитель вказує на мобільну виставку),
я відчуваю, що вони якось між собою
пов’язані та без вашої допомоги я не впораюсь. Допоможете мені?
Гра «Мовчу, бо знаю!» ( за умовами гри,
вчитель робить підкази, розповідає, а учні мають здогадатися про що йдеться
мова, і якщо вони зрозуміли то мають підняти жовту карточку (тепла гама
кольорів), а якщо до кінця розповіді їм не зрозуміло або вони вагаються, мають
підняти синю карточку (холодна гама кольорів). Діти, прошу бути уважними,
виявити повагу та дотримуватися тиші, порушників буде покарано штрафними
балами.
Увага, починаємо.(вчитель розповідає
біля мобільної виставки декоративного
мистецтва, де також присутні і підказки). Мистецтво про яке йдеться в нашій культурі маловивчене, дослідники
відносять його до стародавніх видів слав’янської культури, вони переконані що кочові племена
скіфів вперше знайшли застосуванню в побуті даного виду мистецтва.
Наприклад вони вирізали зі шкіри
візерунки, потім накладали їх на ще один
клапоть шкіри і припікали гарячим каменем, таким чином утворюючи орнамент, і
прикрасу для одягу, сідла улюбленого коня, або на чохол для зброї. Ф ще вважають що це мистецтво народилося в
народі, люди його використовували як прикрасу власної оселі, і на Пасху і на
Різдво, і при народженні і по смерті, а про майстерність господарів в цьому
мистецтві сусіди дізнавалися по накладним на вікнах ……. (витинанках)
На екрані відкривається
частина теми уроку, яскраво вирізаними літератури ВИТИНАНКА), вчитель
записує тему на дошці. ,
молодці але це ще вся тема уроку, прошу розгадати кросворд, доречи розгадуючи
кросворд ми з вами повторимо вивчене і найактивніші учні отримують бонуси до
оцінки. (ПЕРЕВІРКА супроводжується презентацією-підказкою)
1.
Як
називається вид образотворчого мистецтва, який художньо передає навколишню
дійсність на площині за допомогою фарб. Основним виражальним засобом якого є
колір (живопис)
2.
Жанр
образотворчого мистецтва, в якому художник розповідає про бойові дії
(батальний)
3.
Як
називається жанр ОТМ, в якому основним предметом є зображення первозданної або зміненої людиною природи. (пейзаж)
4.
Як
називається жанр мистецтва , основ
завданням якого є зображення людини або групи людей (портрет)
5.
Як
називається вид образотворчого мистецтва, основним завданням якого є
проектування або зведення споруд ( архітектура)
6.
Як
називається вид образотворчого мистецтва, який включає в себе різновиди малюнка
і гравюри, які виконані в різних техніках. Засіб виразності : лінія, штрих,
крапка, пляма. (графіка)
жив О пис
Б атальний
п Е йзаж
по Р трет
архіт Е
ктура
Г рафіка
( на дошці з’являється
тема уроку «Витинанка-оберег»)
Діти, ви молодці,
тему уроку розгадано ми повторили з вами види і жанри
образотворчого мистецтва, але чи всі види мистецтва ми з вами назвали, може
щось випустили. ( живопис, графіка, архітектура, СКУЛЬПТУРА, ДИЗАЙН, ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНЕ
МИСТЕЦТВО), і жанром якого виду
мистецтва є витинанка?
3. Мотивація
навчальної діяльності.
Вчитель: Запрошую вас у віртуальну-подорож до музею
декоративно-прикладного мистецтва. (слайди)
Здавна
український народ славився майстерністю, працьовитістю, охайністю. Неодноразово
мандрівники інших країн любувалися охайними, чистими садибами, біленькими
хатинами. Кожне подвір’я було неповторно-оригінальне, одні хати були
розмальовані біля вікон і дверей, інші
оздоблені вирізьбленою деревиною на даху та воротях. А як зайдеш до
хати, то зустрінуть тебе поважна піч,а на ній майорять різними барвами квіти,
чи якісь кумедні тварини
Господар –
стіл, який завжди накритий чистою скатертиною, вишитий господинею. На самому
почесному місці образи, прикрашені живими і штучними квітами, а вже рушників то
й не злічити. Кожна господиня дбала, щоб її оселя була веселою і привітною. А
ще в хаті на подвір’ї можна побачити: виплетені кошики з лози, власноруч зроблені
глечики, вишиті сорочки та рушники, ткані килимки, коване знаряддя. Тяжка фізична праця людей у поєднанні з
майстерністю давала неабиякий результат,адже наші предки все це виготовляли
самостійно, були майстрами своєї справи, поширювали мистецтво не лише по
Україні а й далеко за її межами тобто розповсюджували найрізноманітніші форми
народного декоративно-прикладного
мистецтва, його ще називають ужитковим, тому що всі його витвори перш за все є
предметами, що використовуються в побуті людини, у повсякденному житті.
4.
Пояснення нового матеріалу.
Вчитель
(На дошці схематично.)розповідає, і дає завдання : по
прослуханому, виділити вид, засоби та матеріал виготовлення витинанки.
ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО
(мистецтво прикрашання, оздоблення)
ВИДИ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА
(декоративно – монументальне, декоративно - ужиткове)
ВИРАЗНІ ЗАСОБИ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА
( візерунок,
декор, колір, орнамент, фактура)
ТЕХНІКА
ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА
( аплікація, батик, витинанка, вишивка, гончарство,Ю кераміка,
ковальство, лозоплетіння, народна іграшка, різьблення, плетення, розпис,
ткацтво.
МАТЕРІАЛ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА
( глина, лоза,
дерево, насіння, кора, папір,
нитки тощо)
Вчитель:
Діти, ми не зможемо рухатися далі не знаючі нічого про таку техніку, як
витинанка. І в цьому питанні мені допоможуть експерти, які отримали завдання
напередодні і готові виступити перед вами.
Історик
– Ще у V
ст.. до н.е. існували вироби зі шкіри, хутра з різними візерунками. Ажурні візерунки зі шкіри і
тканини , як прикраси одягу, побутували в минулому на всій території України.
Найбільшого поширення вони набули серед
гуцулів і лемків. Це були в основному шкіряні витинанки - своєрідні попередники
паперових, ажурних прикрас. Завезені вони були в Україну через Персію і
Туреччину з Китаю. А в Китаї вони виникли із появою паперу. В ХІХ столітті по українських селах з’явилися
паперові прикраси, якими селяни оздоблювали хати. Особливо старанно готувалися
прикраси перед великими святами: Різдвом, Великоднем, Трійцею. Вироби
закріплювали на стінах, віконцях, перед образами, деякі підвішували до стелі на
довгі волосинки з кінського хвоста, від руху повітря, особливо коли горів
каганець вони рухалися відтворюючі на стінах кумедні страшні тіні.
Мистецтвознавець
– Легенда про появу витинанок в
Україні
Колись у давнину в одному українському селі ввечері
сиділа біля хати дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у
далеку країну і не повертався.
Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина
не сполохалася, бо то був їхній птах. Він прилетів здалеку. Його брав із собою
хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона
сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться в село.
Дівчина довго думала: «Яку б це відповідь дати?». Потім
зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати візерунок. І як
розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це
в неї просто вийшло. Прив’язала витинанку-звісточку до голуба, і він поніс її в
далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку
з собою, і як заходив у село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному
візерунку. І там, де хлопець проходив, всі почали витинати таку ж красу.
Так в Україні з’явилися витинанки.
Народознавець
– Я розкрию питання витинанка - оберег . Оберіг —
найдревніший амулет щастя і гаразду, чарівний предмет, що призначений захищати
свого власника. Також вважається, що він може принести удачу, попередити про
небезпеку, поліпшити стан здоров'я. Через це обереги зажили неабиякої
популярності ще з давніх-давен. Люди пов'язували віру в добро, успіх, щастя з
певними символами в оберегах. Обереги завжди мали захищати людей і їх світ від
негараздів. Саме тому, існував у нас звичай
в Різдво підвішувати до сволоків вироблені із соломи й кольорового
паперу прикраси – «павуків», з уявленням про те, що павуки заснували світ,
пов’язані і деякі повір’я та забобони про те, хто вб’є павука, накличе на себе
лихо, (доречи ,а хіба витинанка-сніжинка не схожа на плетіння павучка). Вироби ремісників служили оберегами – засобом
боротьби з ворожими людині силами. Чудодійну силу мають вишивки на рушниках,
сорочці, особливо на рукавах, комірі та поділі. В узорах вишивок, витинанок,
писанок, глиняних виробів упізнаються символи небесних світил, берегинь,
птахів, світового дерева.
Знавець з техніки виконання –
Вчитель
: Діти, я виступаю у ролі експерта щодо техніки виконання. Отже, давайте запам’ятаємо:
·
ВИТИНАНКА – походить від слова «вирізати»
·
Витинанки – орнаментальні, фігурні прикраси, ажурно вирізані ножицями або ножем з
білого або кольорового паперу.
·
Витинанки бувають -
складними та
одинарними (складні – багатокольорові, багато масштабний витвір, орнаменти це
окремі елементи, які гармонічно між собою з’єднані
·
У
витинанці застосовують такі символи-обереги:
геометричні (прямі, ломані, хвилясті лінії, їх називають: смужки, хвильки та
кривульки), рослинні (вазон, квіти, насіння гільце, різка тощо), релігійні
(хрест, сонце, риба); тваринні (тварини, птахи, риби); зображення людини
(берегиня), архітектурних об’єктів. Так наприклад голуб _ щедрість, чистота,
любов, а орел – сила та швидкість, пава – краса, гордість, безсмертя.
5. Фізкультхвилинка
Але перш ми перейдемо до практичної частини нашого уроку,
фізкульхвилинка.
Україна
– рідний край
(встали, вийшли
з-за парти, розвели руки в сторони, ніби обіймаємо весь світ)
Рідне
поле, зелен гай
( повороти голови
вліво, вправо)
Рідне
місто, й рідна хата
( повернулися один
до одного, поплескали в долоні, усміхнулися)
Рідне
небо й рідна мати
( підняли руки до
гори й швидко порухали кистями рук)
Стежкою
в світи підемо
(ходьба)
З
друзями – не пропадемо!
(взялися за руки, потиснули один-одному)
6.
ТБ користування ножицями.
7.
Постановка практичного завдання.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в
чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
(Микола
Чернявський)
(перегляд відео сюжету із зверненням і подякою українських солдат
за їх листи та побажання)
Вчитель: Наша Україна – суверена, незалежна, демократична,
правова і соборна держава. Суверена й незалежна, бо має право самостійно, без
втручання інших держав вирішувати свої внутрішні та зовнішні справи. Єдина і
неподільна, дарована нам прадідами навіки! Діти, дозвольте залучити вас до доброї справи,
створимо листівки для солдатів в зону антитерористичної операції, з побажання повернутися додому живим,
подякувати їм за мужність, відвагу та вірність своєму народові.
ІНСТРУКЦІЯ
по виконання роботи
1. Повторити форми птаха
Вчитель: Пропоную Голуба. Голуб символізує дух
життя, він тісно пов'язаний з релігією. А ще про голуба безліч легенд, і різні
народи по різному визначають важливість птаха. Так наприклад у Китаї його вважають символом довголіття, поваги дітей до батьків,
асоціюють з Матінкою-землею, в Японії голуб присвячений Богу війни Хачиману, та
голубка яка тримає в дзьобику меч, говорить про кінець війни, в Греції
розповідають про те, як голубка звила гніздо в шлемі самого Марса, бога –
покровителя війни, і Марс щоб не тривожити малечу був вимушений відкласти чергову війну. Голуб здавна є символом миру і
любові, а якщо ви були уважними то пригадаєте яку роль зіграв голуб у
виникненні витинанки…..
2. Користування картками - підказками
3. Техніка вирізання та наклеювання.
4. Залишити побажання.
(музичний супровід – українські фони та пісні)
( Коробка з підписом в зону
АТО)
Учень 1: Моя
Батьківщина – це вишеньки цвіт,
І верби над ставом й калина.
Моя Батьківщина – це мрії
політ,
Це рідна моя Україна.
Учень 2: Моя
Батьківщина – це наша сім’я,
Затишний куточок і хата.
Це мама, татусь, сестричка і я,
Всі рідні і друзів багато.
Вчитель: Діти, пам’ятаємо!
Міць і незборимість нашої країни залежить від кожного з нас. Поважай традиції
своїх дідів та прадідів,і вір що виховувати треба на своїх вчинках, гарно
вчитися, дослуховуватися до старших, до свого серця і вирости справжньою Людиною. Хай зроблені
вашими руками листівочки, допоможуть нашим воїнам у скрутну хвилину, зігріють
душу, нагадають дім, родину. Стануть справжніми оберегами. А для того щоб підсилити силу оберегів, я
вірю в те що ми лише про хороше думали під час їх виготовлення, а ще й ……
Слова палкі,
мелодія врочиста….
Державний гімн ми
знаємо усі.
Для кожного села,
містечка, міста –
Це клич один – з
мільйонів голосів.
Це наша клятва,
заповідь священна.
Хай чують друзі й
вороги,
Що Україна вічна,
не знищена.
Від неї ясне світло
навкруги
8. Підбиття
підсумків.
Рефлексія Повертаючись до гасла уроку, хочу додати….
«Коли ми прочитаємо цю казку, станемо розумнішими ніж
були напередодні», говорив Екзюпері, наслідуючи його дозвольте додати «Я вірю
що з цього уроку, ви взяли для себе багато цікавого та важливого!»
Поурочний бал
Д/З
Комментариев нет:
Отправить комментарий